ویژگی های تغذیه ای و درمانی موسیر

ویژگی های تغذیه ای و درمانی موسیر

ویژگی های تغذیه ای و درمانی موسیر

موسیر با نام علمی Allium hirtifolium یک گیاه دارویی مهم است که قسمت های خوراکی آن برگ ها و پیازها می باشد. گیاهان پیازی منابع غنی آنتی اکسیدان و مواد ارزشمندی مانند ویتامین های A, B, C, D بتاکاروتن و آمینواسیدهای ضروری  و اسیدهای چرب ضروری مانند امگا-3 و امگا-6 است.

این گیاهان حاوی مقادیر قابل ملاحظه ای از پتاسیم، فسفر، کلسیم، سدیم، منیزیم، آهن، مس و منگنز است. هم چنین، اشتها آور بوده و در تقویت سیستم هضم مفید میباشد. از آنجایی که بیشتر از 90 درصد وزن سبزیجات را آب تشکیل می دهد، پیاز A.hirtifolium با 30 درصد وزن خشک یک سبزی ارزشمند برای تولید محصولات خشک مثل پودر موسیر است. مهم ترین اسیدهای چرب موسیر اسید لینولئیک، اسید لینولنیک، اسید پالمتیک، اسید پالمیتولئیک، اسید استئاریک و اسید اولئیک می باشد.  A.hirtifolium طعم ویژه ای دارد و قطعات خشک شده پیاز به عنوان افزودنی برای ماست و ترشی استفاده می شود. پودر A.hirtifolium به عنوان یک افزودنی  یا ادویه خوشمزه برای غذا در ایران استفاده می شود. A.hitifolium می تواند موجب کاهش سطح HDL و LDL  شود اما اثری بر میزان تری گلسیرید ندارد.

آزمایش عصاره الکلی A.hitifolium و موش ها:

در مطالعه ای روی عصاره الکلی A.hitifolium و موشهای نر، سه هفته کاربرد این عصاره موجب کاهش HDL شد که عمدتا با وقوع اختلالات آنزیمی در سنتز این ماده در بافت کبد توضیح داده می شود. پیازها شامل 60 درصد گلوکوز، فروکتوز، ساکارز، الیگوساکارید و گلوکوفروکتان ها می باشند. همچنین، پیازها 3 تا 4 برابر بیشتر از پیاز معمولی ویتامین C دارند. میانگین ماده خشک موسیر، نسبت به دیگر Allium  ها به جز سیر بیشتر می باشد. از آنجایی که میزان اسید لینولئیک و اسید لینولنیک در موسیر بیشتر از shallot معمولی و پیاز است، این گیاه منبع خوبی برای رژیم غذایی انسان است.

خواص گیاه Allinm

  • گیاهان جنس Allium خصوصیات آنتی باکتری، آنتی قارچ، آنتی ویروس، آنتی پروتوزوآ، آنتی کرم دارند.
  • گیاهان این جنس غنی از ترکیبات ارگانوسولفور و فلاوونوییدها می باشد و خصوصیات آنتی باکتریایی و آنتی اکسیدانی دارند.
  • آنها همچنین نقش محافظتی در برابر رادیکالهای آزاد دارند که  به آلیسین موجود در بیشتر گیاهان جنس Allium نسبت داده می شود.
  • ریسک بیماریهای قلبی کرونر را کاهش می دهد.
  • این گیاه  موجب کاهش گلیسمی و از این رو موجب مقاومت به انسولین می شود.
  • آنتی اکسیدانها می توانند موجب از بین بردن رادیکالهای آزاد میشوند که موجب رنج وسیعی از بیماری ها هستند. در نتیجه، A.hitifolium  ممکن است در همه استرس اکسیداتیو القاکننده بیماری ها موثر باشد.
  • خیلی از گیاهان جنس Allium ترکیبی موسوم به آلیسین دارند که یک آنتی بیوتیک قوی است.
  • یک گرم آلیسین معادل 15 واحد پنی سیلین است.
  • عصاره کلروفورم   A.hitifolium  و  آلیسین استخراج شده از آن می تواند از گسترش سلولهای تومور تا اندازه ای جلوگیری کند.
  • بعضی ساپونین ها که به میزان زیادی در  A.hitifolium  وجود دارند، می توانند سنتز کلسترول و اسید چرب را در بافت کبد کاهش دهد.
  • پیاز A.hitifolium  از تکثیر سلولهای سرطانی جلوگیری می کند
  • برای درمان روماتیسم، زخمهای سطحی، سنگ کلیه، فشار خون و اسهال استفاده می شود.

یک مطالعه در مورد موشهای دیابتیک و سالمنشان داد که ساپونین های استرویید موجود در موسیر موجب افزایش اشتها و از این رو  از طریق ریتم شبانه روزی و رفتارهای مرتبط با خوردن موجب افزایش وزن در موشهای دیابتیک و موشهای سالم میشود. بیشتر اثرات درمانی   A.hitifolium  به فعالیت آنتی اکسیدانی نسبت داده می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *