شته (آفات) زیره

شته  (آفات) در زیره

شته ها ( Myzus persicae) خسارت زا ترین آفت زیره می باشد. جمعیت شته ها در فاز رویشی شروع می شود و در مرحله گلدهی و پر شدن دانه به اوج می رسد و اگر محصول مورد حفاظت قرار نگیرد، شته ها شیره گیاه را از قسمت­های لطیف و گل ها می مکند. این امر باعث زردی گیاه و کاهش عملکرد دانه و کیفیت محصول خواهد شد. قسمت های گیاهی که به شدت آلوده شده اند باید حذف شوند. خسارت شته ها نه تنها روی کیفیت اسانس بلکه روی کیفیت ظاهری تخمه و نشست کپک روی سطح دانه ها هم تاثیر می گذارد.

افزایش دمای ماکزیمم و کاهش رطوبت نسبی به همراه بارش باران موجب گسترش جمعیت شته ها می شود. رابطه قابل ملاحظه ای بین درجه حرارت و بیوتایپ شته ها وجود دارد. نیاز دمایی شته ها در محدوده 12 تا 30 درجه سانتی گراد می باشد و با افزایش دمابقای تخم شته ها کاهش می یابد.

کنترل شته :

مدیریت موثر و به موقع شته ها بسیار مهم است.

  1. تله گذاری: رنگ زرد موجب جذب شته ها می شود و به عنوان تله بایستی استفاده شود. تله های چسبنده در کاهش جمعیت شته ها استفاده می شوند.
  2. کاشت به موقع محصول : اگر زیره دیر کاشته شودبه بیماری ها حساس تر می باشد.
  3. تراکم مطلوب
  4. استفاده مناسب از کودهای نیتروژنه
  5. اسپری روغن ولک2 درصد
  6. کاربرد verticillium lecanii به میزان 5 گرم در لیتر
  7. حشره کش هایی مثل دیمیتوات 03/0 درصد، متاسیستوکس 03/0 درصد، امامکتین بنزوات 10 گرم در هکتار یا ایمیداکلروپرید 005/0 درصد
  8. زیره به واسطه گل های سفید و صورتی رنگ گرده افشان ها و حشرات شکارچی را جذب میکند و این ها به شکار طبیعی شته ها کمک می کنند.
  9. استفاده از حشرات شکارچی مثل Bromides Suturalis و Coccinela Septumpunctate

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *