بیزینس پلن آفتابگردان

هدف از داشتن بیزینس پلن(Business Plan)

در هر پروژه اقتصادی برای آگاهی داشتن از هزینه های انجام پروژه، دانستن نقاط بحرانی و پیش بینی درآمدها و نقاط سر به سر طرح احتیاج به نوشتن بیزینس پلن آن طرح داریم تا بتوانیم با آگاهی کامل در مورد توجیه اقتصادی آن پروژه تصمیم بگیریم. نوشتن یک بیزینس پلن برای کشت آفتابگردان می تواند در مراحل مختلف کار از جمله برنامه ریزی کشت، تولید، بازاریابی و فروش محصول به ما کمک کند.

در مقاله زیر بیزینس پلن کشت آفتابگردان و نقاط بحرانی آن را بررسی خواهیم کرد تا کشاورزان عزیز با آگاهی بیشتر در مورد این کشت اقدام کرده و موفق تر عمل نمایند. در این مقاله به جزئیات در مورد اهداف کشت بذر آفتابگردان، تجزیه تحلیل بازار، برنامه تولید و مدیریت مزرعه، مدیریت مالی، مخاطرات و ریسک تولید و هم چنین برنامه راهبردی این کشت توضیح خواهیم داد.

صنعت آفتابگردان

آفتابگردان یک گیاه روغنی و آجیلی بوده که جزء محصولات بسیار تاثیرگذار در چرخه اقتصاد دنیا می باشد و از نظر ویژگی های تغذیه ای، اقتصادی و اکولوژیکی بسیار با ارزش می باشد. کشت آفتابگردان از جهاتی نظیر سودآوری بالا، ثبات قیمت به دلیل تعیین قیمت جهانی و هم چنین قابلیت انبارداری بالا کشت مطلوبی برای کشاورزان می باشد. بذر هیبرید آفتابگردان به دلیل زودرسی و سازگاری در کل کشور از جنوب تا شمال، از غرب تا شرق قابل کشت می باشد و با انتخاب تاریخ کاشت درست می توان در همه نقاط ایران، آفتابگردان کشت کرد.

تجزیه و تحلیل بازار

طبق آمار تجارت جهانی در سال 2022 میزان واردات تخمه آفتابگردان به ایران بالغ بر 99 هزار تن بوده است و لذا فرصت رشد برای کشت این محصول در کشور وجود دارد تا بتوانیم میزان واردات تخمه آفتابگردان به ایران را کم کنیم. لازم به ذکر است که قیمت تخمه در ایران بر اساس قیمت تخمه وارداتی تعیین می شود و بنابر این محصولی که تولید می کنیم با قیمت دلار خرید و فروش می شود. با توجه به افزایش قیمت سایر آجیل ها، تخمه آفتابگردان در دنیا روند رشد خوبی را طی کرده و هنوز به اوج روند رشدش در مصرف جهانی نرسیده است و در آینده قطعا این بازار بزرگ تر شده و مصرف جهانی آن افزایش پیدا خواهد کرد.

برنامه تولید

آفتابگردان در همه اقلیم های کشور در تاریخ کاشت های مختلف قابل کشت بوده و استفاده از بذر هیبرید آفتابگردان به عنوان یکی از مهم ترین عوامل افزایش عملکرد در نظر گرفته می شود. چگونگی مدیریت مزرعه و اتخاذ تصمیم های درست در هرنقطه بحرانی نیز نقش اساسی در تعیین میزان درآمد کشاورز دارد.

مدیریت مالی

برای برنامه ریزی مالی، برآورد هزینه های اولیه و سرمایه گذاری های لازم برای کشت آفتابگردان، تعیین درآمد و در نهایت تخمین سود و زیان صورت می پذیرد. خلاصه هزینه های عمومی و اختصاصی کشت آفتابگردان در جدول زیر به تفصیل آورده شده است:

هزینه های عمومی تولید کشت آفتابگردان در یک هکتار در بهمن ماه 1402

مبلغ عنوان
9 میلیون تومان اجرت ماشین آلات آماده سازی زمین، کاشت و برداشت
  16میلیون تومان بذر هیبرید
20 میلیون تومان کود در کل مراحل
5 میلیون تومان سم در کل مراحل
12 میلیون تومان هزینه های برداشت (کارگری و دستگاه)
6 میلیون تومان بوجاری
2 میلیون تومان گونی گیری
4 میلیون تومان پیش بینی نشده
74 میلیون تومان جمع کل

علاوه بر هزینه های فوق، یک سری هزینه ها، هزینه های اختصاصی در مزرعه هر کشاورزی می باشد که شامل موارد زیر می باشد:

  1. هزینه های سیستم آبیاری( لوله های اصلی و نوار تیپ)
  2. هزینه های تاسیسات (آب، برق، گازوئیل)
  3. هزینه های اجاره زمین

هزینه های اختصاصی برای هر مزرعه ای متفاوت می باشد و بایستی با هزینه های عمومی جمع شود تا هزینه نهایی محاسبه گردد.

محاسبه درآمد

در ادامه میزان تناژ تولیدی هر مزرعه بسته به مدیریت های مختلف در مزرعه بررسی می شود. همانطور که در جدول زیر مشاهده می شود میزان عملکرد در مزارع آفتابگردان از 2 تا 5 تن در هکتار متغیر است که این میزان تعیین کننده میزان درآمد و سود نهایی کشاورز می باشد.

پیش بینی درآمد و سود در یک هکتار مزرعه آفتابگردان

سود ناخالص هزینه ها(میلیون تومان) درآمد کل(میلیون تومان) قیمت فروش(هزار تومان) میزان برداشت(تن) شرایط تولید
401 74 475 95 5 عالی
286 74 360 90  4 خوب
138 74 212 85 5/2 متوسط
86 74 160 80 2 ضعیف

توزیع و بازاریابی

شرکت پویا کشت یکی از خریداران اصلی تخمه کشاورزانی است که بذر، مشاوره و خدمات از این شرکت دریافت کرده اند. لذا کشاورزان عزیز در صورت تولید محصول با کیفیت هیچ نگرانی در مورد فروش محصول خود نخواهند داشت.

مخاطرات و مدیریت ریسک

در کشاورزی عوامل آب و هوایی و مشکلاتی مانند طوفان، تگرگ، آفات و بیماریها و هم چنین نوسانات قیمت ریسک تولید محصول را افزایش می دهند. با مدیریت هرچه بهتر مزرعه و شناخت بازار هدف می توان مخاطرات تولید را کاهش داد. تیم فنی پویا کشت با ارائه پشتیبانی فنی در هر مرحله از تولید کشاورزان را حمایت کرده تا ریسک تولید به حداقل برسد.

راهبردهای کلیدی برای رشد و پیشرفت کسب و کار تولید آفتابگردان:

برای دستیابی به درآمد مطلوب از کشت آفتابگردان به دانش، برنامه ریزی و تجربه نیاز است. شرکت پویا کشت طی سالها کشت آفتابگردان تخصص لازم برای دستیابی به حداکثر سود در این زراعت را پیدا کرده است و در راستای توسعه کشت آفتابگردان در همه کشور همه خدمات لازم برای سودآوری بیشتر مزارع آفتابگردان را در اختیار کشاورزان قرار می دهد. از آنجایی که در هر مرحله از این کشت، چالش های متعددی وجود دارد، اگر دانش و تجربه کافی برای تصمیم گیری های مدیریتی مزرعه وجود نداشته باشد، خسارات جبران ناپذیری ایجاد شده و عملکرد مزرعه افت پیدا کرده و نهایتا درآمد کشاورز کم خواهد شد.

پیش بینی مخاطرات احتمالی و آماده سازی برای مقابله با آن خطرات مانند کنترل آفات و بیماری ها قبل و بعد از وقوع، جلوگیری از پوکی طبق ها و تنش های مختلف در طول دوران رشد بسیار تعیین کننده و سرنوشت ساز است. لذا استفاده از تخصص افراد کارشناس در این کشت ضروری به نظر می رسد. تیم فنی پویا کشت با افتخار مشاوره قبل از کشت، تأمین بذر هیبرید آفتابگردان اصل، خدمات مکانیزاسیون کشت، داشت و برداشت، پشتیبانی فنی در هجده قدم و نهایتا خرید محصول کشاورزان را انجام می هد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *