افزایش عملکرد سیر با رعایت نکات مهم

افزایش عملکرد سیر با رعایت نکات مهم

برخی از گیاهان به دلیل سازش بالایی که دارند در محیط‌های متفاوت توانایی رشد دارند. سیر هم جز این دسته از گیاهان است که به آسانی در شرایط مختلف رشد می‌کند.

امکان برداشت محصولی باکیفیت در هرشرایط آب‌وهوایی یا هر نوع خاکی امکان پذیر نیست و شما برای برداشت محصولی باکیفیت باید شرایط مناسب رشد آن را مهیا کنید.

پس، برای افزایش عملکرد و بهره‌وری در کاشت سیر، نیاز است به یک سری از نکات دقت کنیم با ما همراه باشید تا در ادامه این نکات را به شما معرفی کنیم.

راهای افزایش عملکرد سیر

سیرهای بزرگ با کیفیت بالا بکارید

یکی از عواملی که در کیفیت محصول تاثیر زیادی دارد استفاده از بذر مناسب و باکیفیت است. برای کاشت سیر باید از سیر‌های باکیفیت که سفت و سالم هستند، استفاده کنید. برای انتخاب بذر سیر بهتر است از سیرهای بزرگ استفاده کنید، زیرا هرچقدر که سیر بزرگتر باشد حبه‌های بزرگتری تولید می‌کند و موجب بالا رفتن عملکرد سیر تولیدی می‌شود.

سیر برای رشد نیاز به فضا دارد

برای افزایش کیفیت و عملکرد سیر باید فاصله سیر‌ها را در هنگام کاشت رعایت کنیم، زیرا کم بودن فاصله آنها موجب کاهش عملکرد سیر می‌شود. گیاه سیر در رقابت با سایر گیاهان ضعیف عمل می‌کند و اگر به طور متراکم کشت شود عملکردش کاهش می‌یابد.

در هنگام کشت سیر باید دقت کنیم که فاصله بین دوگیاه حداقل باید 7 تا 10 سانتی‌متر باشد. اگر فاصله از این حد کمتر باشد موجب می‌شود که درنهایت سیرهای کوچکی برداشت کنید.  اگر سیر را درگلدان می‌کارید باید بین لبه ظرف و سیر 5 سانتی‌متر فاصله باشد تا پیاز درحال رشد فضای کافی داشته باشد.

یکی دیگر از عواملی که در رشد سیر‌ها تاثیر گذار بوده و باید به آن توجه کنیم این است که قبل از کاشت، محیط کشت را از علف‌های هرز پاکسازی کنیم،.  علف‌های هرز موجب می‌شود موادغذایی، نور و آب کمتری به گیاه اصلی برسد و به خوبی رشد نکند. برای سرکوب علف‌های هرز می‌توانید روی خاک به ضخامت حداقل 5/2 سانتی‌متر کاه یا برگ پخش کنید.

خاک فشرده و عمق کاشت زیاد

سیرها به دلیل اینکه در زیر زمین رشد می‌کنند و گسترش می‌یابند، خاک اطراف خود را جابه‌جا می‌کنند. اگر خاک سفت و فشرده باشد به راحتی جابه‌جا نمی‌شود و موجب کاهش رشد سیر می‌شود.

برای افزایش عملکرد سیر بهتر است از خاک لومی شنی با موادالی (کمپوست) زیاد  استفاده کنید. برای اصلاح خاک، اضافه کردن موادمغذی و میکروارگانیسم‌های مفید بهترین و ساده‌ترین روش اضافه کردن کمپوست به خاک است.

همانطور که فاصله دو سیر هنگام کشت مهم است، عمق آن نیز در عملکرد سیر تاثیرگذار است. هرچقدر سیر را در عمق بیشتری بکاریم کمتر رشد می‌کند چون فشار بیشتری حس می‌کند. عمق مناسب برای کاشت سیر حدود 5/2 تا 5 سانتی متر است.

کاشت سیر در زمان مناسب

زمان مناسب برای کاشت سیر به شرایط محیطی منطقه موردنظر بستگی دارد.  به‌طورکلی بهترین زمان برای کاشت سیر حدود 3تا6 هفته قبل از اولین تاریخ یخبندان است. دلیل اینکه قبل از فرارسیدن سرما باید اقدام به کاشت کنیم، این است که حبه‌های سیر زمان کافی برای رشد ریشه و شاخه داشته باشند چون سرما موجب کاهش عملکرد و یخ‌زدگی آنها می‌شود.

با توجه به شرایط آب‌وهوایی منطقه می‌توانید در دو فصل بهار و پاییز اقدام به کاشت سیر کنید. سیر را باید در زمان مناسب خود بکارید اگر زودتر یا دیرتر باشد روی عملکرد آن تاثیر می‌گذارد.

اگر زودتر از موعد مقرر اقدام به کاشت کنیم، بوته بیش از حد رشد می‌کند و نمی‌تواند در بهار عملکرد خوبی داشته باشد. از طرفی سیری که دیر کاشته شود زمان کافی برای رشد و ایجاد ریشه مستحکم برای جذب مواد مغذی و زنده ماندن ندارد به همین دلیل تحمل سرمای زمستان را نداشته و از بین می‌رود. پس اگر سیر را به موقع بکارید تاثیر زیادی در افزایش عملکرد آن دارد.

بیشتر بخوانید : آموزش کاشت موسیر برای کشاورزان ایران!

استفاده از خاک مناسب با حاصل خیزی بالا

سیر برای رشد گیاهان و به بارآوردن حبه‌های بزرگ و سالم نیازمند خاک خوب و حاصلخیز است. پس، باید قبل از کاشت سیر با استفاده از کودهای متفاوت کمبود مواد مغذی مخصوصا نیتروژن خاک را جبران کنید. اغلب خاک‌ها به دلیل استفاده طولانی و پی‌درپی موادمغذی خود را از دست داده‌اند و باید با استفاده از روش‌هایی به فکر بهبود آن باشیم.

استفاده از کمپوست یا کود دامی موجب بهبود وضعیت فیزیکی خاک، تامین مواد مغذی مخصوصا فسفر، پتاسیم و ریزمغذی‌ها می‌شود، همچنین استفاده از این کود شرایط رطوبت را متعادل می‌کند.

عملکرد سیر را با آبیاری منظم افزایش دهید

همانطور که گفتیم سیر به دلیل سازش بالایی که با محیط اطراف دارد می‌تواند در شرایط محیطی مختلف رشد کند. به همین دلیل سیر نسبت به کم آبی مقاوم است و می‌تواند رشدکند ولی عملکرد ضعیفی دارد.

اگر درفواصل زمانی معین و منظم آبیاری شود سیرهایی با حبه‌های درشت تولید می‌کند. اگر آبیاری بیش از حد باشد نتیجه معکوس می‌دهد و موجب پوسیدگی سیر می‌شود و اگر آبیاری کم تر از مقدار مورد نیاز باشد موجب کاهش محصول سیر می‌شود.

برداشت سیر بعد از خشک شدن برگ‌های پایینی

سیر نیز مانند بقیه سبزیجات در مراحل مختلف رشد قابل مصرف است؛ اما به طورکلی بهتر است زمانی به برداشت سیر اقدام کنید که فقط برگ‌های پایینی آن زرد شده است و تمام گیاه از بین نرفته است.

در زمان برداشت برگ‌های بالایی باید سبز باشد، چون اگر بعد از اینکه کل گیاه از بین رفت اقدام به برداشت کنیم موجب کاهش ماندگاری سیر می‌شود .

جمع بندی

سیرگیاهی است که با محیط سازگاری بالایی دارد و در مناطقی با آب‌وهوای مختلف توانایی رشد دارند. برای برداشت محصولی با کیفیت و سالم باید به مواردی از جمله نوع خاک، فاصله و عمق کاشت سیرها، بازه‌های منظم آبیاری و زمان برداشت سیر … دقت شود. رعایت هرکدام از این موارد برای افزایش عملکرد سیر الزامی است.

بیشتر بخوانید: بذر موسیر چیست؟ 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *